„Eco Nation“: ekologijos ir etiškumo gūsis Tavo spintoje!

Kartais pagalvoju, kad Lietuvoje prasideda sveikos bei etiškos gyvensenos klestėjimo metas. Randasi vegetariški ir veganiški meniu viešojo maitinimo įstaigose, atsidaro vis daugiau specializuotų restoranų, auga alternatyvių produktų pasiūla prekybos centruose, vyksta šviečiamojo pobūdžio renginiai, buriasi bendruomenės. Regis, mūsų šalyje dar trūko veganiškai, ekologiškai ir etiškai pagamintų drabužių parduotuvės… Tačiau ir tokią jau turime! Parduotuvė vadinasi Eco Nation, o jos įkūrėjai – Adomas ir Audra – šiandien vieši Žalioje gentyje!

Papasakokite apie gyvensenos pokyčius, kurie vėliau tapo stimulu sukurti Eco Nation.

Kaip ir dauguma sveika gyvensena besidominčių žmonių, savo gyvenimus pradėjome keisti nuo mitybos. Atsisakėme gyvūninės kilmės produktų pirmiausia dėl etinių motyvų, tačiau ilgainiui vis labiau pradėjo rūpėti ir įtaka mūsų sveikatai bei gamtos ekosistemai. Ėmėme atidžiau rinktis kosmetiką, higienos priemones bei buitinę chemiją. Galiausiai įdėmiau pažvelgėme ir į tai, kokius drabužius bei avalynę renkamės dėvėti.

Kodėl panorote atidaryti būtent drabužių parduotuvę?

Mūsiškė verslo idėja gimė esant trūkumui. Lietuvoje iki šiol nebuvo tokios parduotuvės, kurioje rastum vien veganiškus, ekologiškus ir dar stilingus drabužius, kurioje galėtum išsirinkti sau kažką gražaus ir draugiško aplinkai nesigilinant į etiketes. Be to, ši koncepcija bei tinklaraštis padeda skleisti žinią apie tai, kas yra ekologiška mada ir sąžininga prekyba, po truputį edukuoti žmones. Veganiškas/ekologiškas gyvenimo būdas – daugiau nei tofu sūris ar ekologiškos sauskelnės. Mūsų požiūris į ekologišką madą yra holistinis, t. y. norime tapti ta vieta, į kurią užsukęs pirkėjas galės išsirinkti bet kurį gaminį ir būti užtikrintas, kad dėl jo gamybos nenukentėjo nei gyvūnas, nei žmogus, gamtai padaryta įtaka – minimali, o ir pats produktas bus „su cinkeliu“.

Lietuva – maža šalis ir judviejų projektas atrodo drąsus žingsnis. Mačiau, kad e-parduotuvė veikia ir anglų kalba, taigi Eco Nation siūlomų gėrybių gali įsigyti ir kitų šalių gyventojai, tiesa?

Kai tik pradėjome vystyti savo projekto viziją, žinojome, jog norime atidaryti parduotuvę pirmiausia būtent Lietuvos jaunimui. Per pastaruosius keletą metų sveikos gyvensenos bei mitybos banga tiesiog užliejo Vakarų pasaulį, neaplenkdama ir mūsų šalies. Tai kelia džiaugsmą ir teikia daug vilčių. Vis dėlto, nors žalios mados kultūra jau turi aiškias tradicijas bei stilistinį braižą Vakaruose, Pietuose bei Skandinavijoje, mūsų regione vis dar yra menkai pažįstama. Tad ir panūdome tapti tais lėtos bei darnios mados šaukliais pirmiausia būtent čia.

Tačiau mūsų vizija ir ateities planai natūraliai transformuojasi bei auga. Dabar suprantame, kad tai, ką siūlome mes, yra įdomu ir likusiai Europos daliai. Taigi Eco Nation vartai kaip tik veriasi visai Europai. Svetainė nuo šiol veikia lietuvių ir anglų kalbomis, o socialiniuose tinkluose bei mūsų tinklaraštyje su savo sekėjais bei skaitytojais komunikuojame daugiausia anglų kalba.

Pagal kokius kriterijus atrenkate Eco Nation asortimentui tinkamus drabužius?

(1) Jokių gyvūninės kilmės medžiagų, (2) jokio žmonių išnaudojimo, (3) minimali įtaka gamtai bei, žinoma, (4) išskirtinis stilius.

Besišypsantys Žalios genties svečiai: Adomas ir Audra

Iš kokių natūralių pluoštų siuvami drabužiai, kurių galima įsigyti Eco Nation parduotuvėje?

Pagrindiniai yra trys: ekologiška medvilnė, kanapė ir bambukas. Taip pat turime gaminių iš perdirbtų natūralių bei sintetinių pluoštų, kuriais labai džiaugiamės, nes dar kartą panaudoti seną yra visada geriau nei iš pagrindų kurti naują produktą. Ateityje neabejotinai plėsime šį medžiagų asortimentą, pradedant linu, baigiant inovatyviomis tekstilės naujienomis, pvz., ananasų „oda“.

Ką šilto galite pasiūlyti vietoj vilnos gaminių?

Mūsų kolekcija orientuota į pereinamuosius sezonus bei šiltąjį metų laiką. Šie drabužiai universalesni, mat daugelį jų galima dėvėti tiek šiltu oru, tiek vėsesniu po šiltesniais viršutiniais drabužiais, pvz., marškinėlius. Kol kas tai padeda mums palaikyti pasirinkimo įvairovę bei žemesnį kainų lygį.

Daugelis žmonių vis dar neįsivaizduoja kokybiškų batų, pagamintų ne iš gyvūno odos ar šiltų žieminių drabužių, pagamintų ne iš vilnos. Mes manome, kad visa tai tėra įpročio reikalas. Esant tvirtiems etiniams įsitikinimams, alternatyvų ilgai ieškoti neprireiks – vilną žiemos metu lengvai gali pakeisti medvilnė, akrilas, kanapė ar egzotiškesnės medžiagos, pvz., sojos šilkas. Be to, žiemos pastaraisiais metais nebėra tokios atšiaurios, o ir temperatūrų skirtumai patalpose bei lauke yra nemenki, tad pagrindinė taisyklė, kurios patariame laikytis vėsesniu metų laikotarpiu – tai sluoksniavimas.

Jūsų verslo idėja skatina žmonių sąmoningumą, o drabužių kainos daliai gyventojų yra tikrai prieinamos. Visgi norėčiau pakalbėti ir apie tuos žmones, kurių pajamos itin kuklios. Na, žinote, 30 eurų už marškinėlius ar 55 eurus už džemperį sumokėti gali, deja, ne kiekvienas. Kaip vertinate dėvėtų drabužių parduotuves, dabar mielai vadinamus kuistukus?

Second-hand‘us, dėvėtų drabužių parduotuves, vintažines, blusturgius ar, kaip vadini, kuistukus, vertiname labai labai palankiai! Abu juos atradome dar ankstyvoje paauglystėje. Jie mus masino ne tik drabužių įperkamamu už ribotus kišenpinigius, bet ir dėl nežabotos laisvės saviraiškai. Reguliarūs jų reidai formavo mūsų įvaizdžius, įkvėpė meilę madai bei maitino norą kurti. Tiesą sakant, tegul nesuklaidina čia pavartotas būtasis laikas, mat tai vyksta iki šiol, tik gal kiek santūresniu mastu.

Mane taip pat domina judviejų požiūris į kuistukuose perkamus vilnos bei odos gaminius. Ar galima tvirtinti, kad tai yra ekologiška ir neprisidedama prie gyvūnų išnaudojimo, nes nėra remiami patys gamintojai ir tiesiogiai nediktuojamas odos/vilnos gaminių poreikio mastas?

Pirkti iš gyvūninės kilmės medžiagų pagamintus drabužius dėvėtų drabužių parduotuvėse ar nepirkti – labai asmeniškas pasirinkimas. Svarbu, kad tai pačiam dėvėtojui nekeltų emocijų sumaišties. Vieniems sąžinė bei gyvūnų gailestis neleidžia dėvėti tokių drabužių, kad ir seniai pagamintų jau nebeegzistuojančių mados namų. Kitiems labiau rūpi ekologinis aspektas, tad nemato jokios „nuodėmės“ dėvėti tą lyg ir išmestą odą ar net kurti iš senų odos atraižų. Dar kitiems žmonėms net ir dirbtinės odos ar dirbtinių kailių dėvėjimas atrodo amoralus, nes dažnai šių produktų neatskirsi nuo „originalo“, tad jų dėvėjimas gali atrodyti lyg tikrų kailinių ir odos gaminių reklama viešojoje erdvėje.

Jūsų e-parduotuvėje bent kol kas nepardavinėjami ekologiškai ir etiškai pagaminti batai. Ar ateityje jų bus?

Taip, taip ir dar kartą taip! Netolimoje ateityje Eco Nation bus ta vieta, į kurią užsukęs žmogus galės apsirengti nuo galvos iki kojų.

Žalios genties akį patraukė judviejų ištarta frazė, kad svarbu pirkti ne daug, o geros kokybės produktus. Regis, jums nesvetimas “ekologiškumo brolis“ minimalizmas?

Mes tvirtai pasisakome už dėmesį kokybei, o ne kiekybei, tiek madoje, tiek bet kokioje kitoje gyvenimo srityje. Minimalizmas yra labai patraukli filosofija ekologiškai mąstančiam žmogui, tačiau mes jo neatstovaujame. Greičiausiai dėl to, kad esame asmenybės su pankiškomis šaknimis, kurioms saviraiška formuojant savo išvaizdą bei stilių yra labai svarbi. Esame už tai, kad kiekvienas drabužis spintoje būtų reguliariai dėvimas, o kiek jų drabužinėje yra – tai priklauso nuo kiekvieno žmogaus entuziazmo puoselėti stilių ir išvaizdą.

Pankiška „Eco Nation“ kolekcijos dvasia

Autorė Irmina Žukauskaitė | Žalia gentis

Publikuota tinklaraštyje www.zaliagentis.lt  2017 m. sausio 30 d.